Catatan Popular

Sabtu, 13 Ogos 2011

PERTALIAN DIANTARA SYARIAT, TARIQAT, HAKIKAT DAN MAKRIFAT.


Orang-orang sufi cara hendak mendekatkan diri kepada Allah melalui 4 tingkatan yang menjadikan seseorang itu di dalam kesempurnaan agamanya.

1- Syariat
2- Tarikat
3- Hakikat
4- Ma'arifat

1) Syariat
- Syariat ialah undang-undang dan peraturan-peraturan dan garis pandu yang bersumberkan dari Al-Quran dan Al-Hadith. Firman Allah Ta'ala :
لكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجاErtinya : " Bahawa Allah menjadikan syariat untuk tiap-tiap ummat dan jalan melaksanakannya "

Contoh Syariat :
Wajib sembahyang seseorang sebelum sembahyang diwajibkan mengambil Wudhu dan mempelajari hukum-hukumnya seperti wajib, haram, sunat, harus dan makruh.

Tujuan utama syariat ialah membina manusia supaya sempurna membuat amal kebajikan.

Peraturan-peraturan yang diatur oleh hukum syariat semuanya atas dasar Al-Quran dan Al-Hadith yang merupakan sendi hukum dalam Islam untuk membawa manusia keselamatan di dunia dan di akhirat, tetapi menurut Ahli Sufi bahawa syariat itu hanya baru merupakan tingkat pertama dalam menuju jalan kepada Allah.

2) Tarikat
- Iaitu jalan yang tertentu menuju kepada keredhaan Allah.

Pengertian yang lain : Tarikat ialah suatu sistem bagi menempuh jalan yang pada akhirnya dapat mengenal Allah dengan mata hatinya.

Tarikat mengajar cara yang terbaik untuk mendapatkan amalan yang sebaik-baiknya. Tarikat juga sesuatu jalan yang terbentuk untuk dilalui menuju kehadhirat Allah Ta'ala.

Contoh Tarikat :
1- Melakukan Ibadat dengan ikhlas
2- Sentiasa mengawal dan mengawasi diri dari maksiat
3- Sentiasa memperhitungkan kesalahan sambil bertanya dengan Allah apa-apa kesalahan yang telah dilakukan
4- Selalu rindu dan cinta kepada Allah Ta'ala
5- Lidahnya berzikir kepada Allah Ta'ala

Melalui Tarikat golongan Ahli Sufi sentiasa mengadakan latihan-latihan jiwa dengan membersihkan dirinya dari sifat-sifat yang tercela dan mengisinya dengan sifat-sifat yang terpuji dan membanyakan membawa wirid dan zikir dengan ikhlasnya semati-mata mencari keredhaan Allah Ta'ala/

3) Hakikat
- Iaitu kebenaran yang sejati dan mutlak yang padanyalah kesudahan segala perjalanan. Dalam menuju hakikat seseorang itu mestilah melatih dirinya terlebih dahulu.

Contoh Hakikat :
Apabila sudah melaksanakan hukum syariat dan beramal dengan tarikat maka hasilnya akan ternampak segala rahsia Allah di hatinya iaitu hakikat seperti lazat bersembahyang, lazat bedoa, lazat beramal, lazat membaca Al-Quran dan berzikir dan seterusnya.

Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda yang bererti :
" Syatiat itu perkataanku, Tarikat itu perbuatanku dan Hakikat itu ialah kelakuanku."

4) Makrifat
- Iaitu mengenal Allah dan mencintainya yang sebenar-benarnya dan makrifat inilah merupakan tujuan pokok dan hujung perjalanan daripada ilmu pengetahuan.

Apabila seseorang itu telah mencapai makrifat kepada Allah dan mencapai tujuan terakhir dalam amal ibadahnya pada jalan Allah nescaya ia akan tenggelam dalam lautan tauhid sehingga dirinya selalu dalam pengawasan zat Allah dan ketika itu orang tersebut menjadi fana dan lenyap dalam suatu keadaan iaitu hanya yang dilihat semuanya indah, dan lidahnya menyebut Allah sahaj

Selasa, 9 Ogos 2011

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 1999

TAUHID

JAWAB 3 SOALAN :

1- Huraikan pendapat Ahli Sunnah Wal Jama'ah mengenai Iman. Dan jelaskan hubungan diantara mengucap dua kalimah syahadah dan mengerjakan ibadat dengan iman.

2- Allah Ta'ala bersifat dengan sifat Mukhalafatuhu Ta'ala Lil Hawadithi. Bincangkan dalil aqli dan naqli bagi sifat ini.

3- Allah Ta'ala bersifat dengan sifat Qudrah. Bincangkan pengertian sifat ini dan berikan dalil-dalilnya.

4- Sebutkan nama Rasul-rasul dan Nabi-nabi yang terdapat dalam Al-Quran, dan buktikan bahawa Nabi Muhammad S.A.W penyudah semua nabi dan rasul dengan membawakan dalil.

5- Dalam Ilmu Aqidah, terdapat beberapa aliran, diantaranya Khawarij dan Asy'ariah.
Bincangkan aliran-aliran ini dengan menjelaskan perbezaan dan persamaan diantara keduanya.


TASAWWUF

JAWAB 2 SOALAN :

1- Sabar adalah suatu sifat yang wajib dimiliki oleh setiap orang Islam. Bincangkan penyataan ini dari sudut Ilmu Tasawwuf.

2- Tasawwuf bukanlah suatu cara hidup yang membawa manusia supaya meninggalkan fitrahnya.

3- Bincangkan konsep Ma'rifat mengikut Ahli Sufi.

4- Buat catatan ringkas mengenai salah seorang daripada tokoh-tokoh Tasawwuf berikut, dengan menjelaskan sumbangan mereka kepada perkembangan Ilmu Tasawwuf:
* Al-Imam Hasan Al-Basri
* Al-Imam Al-Ghazali

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2000

TAUHID

JAWAB 3 SOALAN :

1- Islam dan Iman mempunyai hubungan yang tidak dapat dipisahkan dengan kehidupan manusia. Bincangkan.

2- Diantara sifat-sifat yang wajib bagi Rasul-rasul Allah ialah Amanah dan Tabligh. Bincangkan.

3- Rezeki secupak tidak akan menjadi segantang. Bagaimanakah pendekatan kamu mengenai perkara tersebut.

4- Kejadian alam semesta ini tidak terjadi dengan sendirinya, melainkan ada penciptanya. Bincangkan dengan membawakan dalil Kauni sebagai alasan kamu.

5- Bincangkan tentang Syurga dan Neraka serta berikan dalil-dalil naqli mengenainya.


TASAWWUF

JAWAB 2 SOALAN :

1- Tuliskan dengan ringkas kelahiran Tasawwuf Islam dan Perkembangannya.

2- Jelaskan pendapat Imam Al-Ghazali mengenai Ru'yah dan Liqa.

3- Menurut keyakinan Ahli Sufi, orang tidak akan sampai kepada hakikat tujuan ibadat itu tanpa Tariqat. Bincangkan.

4- Ahli Sufi dan Ahli Sunnah mempunyai pengertian yang tersendiri mengenai makrifat. Bincangkan.

Isnin, 8 Ogos 2011

TAUHID : RINGKASAN MENGENAI TERJADINYA ILMU TAUHID DARI DALAM DAN LUAR

Terjadinya ilmu Tauhid dari dalam ialah ajaran dari Al-Quran tidak pernah sunyi dengan menyeru semua manusia supaya percaya kepada Allah, meminta kepada Allah serta percaya akan kejadian-kejadian yang telah Allah Ta'ala ciptakan. Melalui ajaran Al-Quran juga di beritahukan akan balasan terhadap manusia yang ingkar dan tidak percaya kepada Allah serta hari akhirat.

Kemenangan Islam telah tersebar di beberapa buah negeri serta mereka menguasai negeri-negeri yang telah ditakluki dengan meluaskan lagi dakwah dan ajaran Islam.

Terdapat juga segelintir manusia yang kurang pengetahuan tentang rahsia-rahsia yang terdapat di dalam Al-Quran dengan membawa tafsiran yang boleh menyebabkan kekeliruan yang mana akhirnya terjadilah beberapa perselisihan pendapat dan timbulnya fahaman dan mazhab-mazhad.

Oleh yang demikian, perselisihan pendapat-pendapat yang membawa punca perbezaan dalam memahami hukum Islam sehingga terjadinya puak-puak yang keras yang terlalu taksub dan fanatik terutamanya di dalam soal ketua dan Khalifah yang mana telah mengakibatkan terjadi pembunuhan Sayyidina Uthman bin Affan Radhiayallahhuanha.


Terjadinya ilmu Tauhid dari luar ialah apabila negeri-negeri yang sudah ditakluki oleh tentera-tentera Islam, banyak bangsa yang bukan Arab telah memeluk agama Islam. Walaupun begitu, mereka masih juga mengikut ajaran dan kepercayaan mereka yang lama.

Ulama-ulama Islam yang terkanal pada masa itu ialah Imam Syeikh Hassan Al Basri yang telah bekerja keras mengajar tentang masalah-masalah iktikad, kepercayaan dan juga menerangkan dengan jelas kepada masyarakat Arab yang baru memeluk agama Islam menerusi terjemahannya.

Selepas itu terjadi pula perselisihan pendapat serta pertelingkahan diantara Imam Hassan Al Basri dengan muridnya dan telah timbul pula puak-puak yang lain seperti puak Muktazilah dengan Ahli Sunnah Wal-Jamaah. Oleh itu nasib masyarakat Islam sehingga kini seperti mendapat bala dari Allah yang mana manusia sentiasa berselisih faham, bertelingkah, berpuak-puak serta tidak mahu bersatu faham untuk memahami ajaran Islam.

Benarlah apa yang telah diramal dan disabdakan oleh Rasulullah S.A.W bahawa umat Islam akan berpecah belah dan melahirkan perasaan yang sedih disebabkan hanya dari perbezaan pendapat sahaja dapam masalah furu iaitu tidak usul.

Rabu, 3 Ogos 2011

TASAWWUF : AJARAN TASAWWUF MENGAJAR MANUSIA CARA HIDUP YANG TIDAK MENINGGALKAN FITRAHNYA.

Sebenarnya ilmu Tasawwuf dan peri hidup kaum sufi tidaklah bertujuan hanya memilih hidup akhirat sahaja, sebaliknya ajaran ilmu Tasawwuf dan kaum sufi sendiri menggalakan mencari kehidupan dunia sama ada senang atau susah dunia dan akhirat.

Saiyidina Ibrahim bin Adham (tokoh sufi yang terkenal) pernah berkata :

Tasawwuf itu bukan suatu sistem hidup yang kasar atau keras. Bukan sistem menekan diri dan ikut perasaan atau membawa manusia hidup miskin dan susah. Bukan membawa manusia hidup meninggalkan fitrahnya yang biasa kerana itu merupakan ciptaan Allah dan semula jadi manusia, menurut kehidupan yang sebenarnya, iaitu :

1- Hidup sederhana (sederhana didalam segala perkara yang baik).

2- Hidup dengan melaksanakan sesuatu amal kebajikan pada tempatnya.

3- Tidak kurang hajat hidup dan tidak pula lebih.

Hidup kaum sufi yang sebenarnya bukanlah supaya meninggalkan segala kemewahan harta dunia, tetapi sebenarnya ialah :

1- Hidup orang sufi ialah hidup dengan roh yang jernih, suci bersih dari daki hati seperti hasad dengki dan busuk hati ;

2- Hidup di dalam alam yang penuh dengan pancaran cahaya Allah dan petunjuk Allah; dan

3- Tidak hidup didalam dunia seperti kehidupan binatang yang sentiasa mencari kesalahan dan suka bermusuh-musuhan.

Ahli kaum sufi hanya mengingatkan orang-orang yang ingin mencari kekayaan dunia serta kemewahan dunia jangan terlalu sangat berebut-rebut mencari dan memperbanyakkan harta dan kesenangan. Ingatlah harta dan kesenangan di dunia akan terbatas.

Ingatlah di atas orang yang besar ada lagi lebih besar, di atas yang kaya ada lagi yang lebih kaya, maka tidak ada seseorang pun yang merasa cukup dan keinginannya dalam bidang harta, pangkat, kesengangan, kekayaan, kemewahan, kebesaran, bagaimana pun kekayaan dan kesenangan yang diperolehi, ia masih melihat bahawa ia masih susah juga dan serba kekurangan.

Cara hidup orang Ahli Sufi.

Hidup kaum sufi dan matlamat Tasawwuf hanya mencari keredhaan Allah dan mengenal Allah lebih dekat. Kaum sufi selalu mengikut kehidupan Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabatnya.

Kaum sufi sentiasa hidup secara sederhana, tidak keterlaluan dengan harta atau pangkat atau mencari nama atau pembangunan. Kaum sufi sentiasa mengikut jejak langkah Rasulullah s.a.w yang menerima apa yang ada. Mereka sentiasa mencari dua kehidupan yang sederhana, alam dunia dan alam akhirat.

Kaum sufi mengetahui sekiranya mencari kekayaan yang keterlaluan nescaya boleh lupa Allah hingga berani melawan hukum Allah, maka mereka selalu ingat, jika mencari kekayaan dunia sahaja boleh mendatangkan keburukan seperti di bawah ini :-

1- Kebendaan boleh membawa kepada lupa dan anti Tuhan.
2- Kebendaan boleh membawa fitnah dan akhirnya binasa.
3- Kebendaan boleh membawa permusuhan dan kebencian.
4- Kebandaan boleh membawa kezaliman dan kehilangan sifat malu.
5- Kebendaan boleh membawa kepada sifat tipu dan bohong.
6- Kebendaan boleh membawa kepincangan hidup dan akhirnya menjadi miskin.

Ajaran ilmu Tasawwuf menunjukkan jalan keselamatan hidup :

Ajaran ilmu Tasawwuf merupakan dasar pokok kekuatan batin, pembersih hati dan jiwa, menguatkan Iman, menambahkan amal soleh semata-mata mencari keredhaan Allah. Dengan mempelajari ilmu Tasawwuf, Insyaallah dapat memperkuatkan jihad dalam latihan jiwa dan kunci untuk mengenal Allah dan dapat hidup yang sempurna dan penghidupan yang baik atas dasar-dasar keimanan kepada Allah Ta'ala.

Dengan jalan ilmu Tasawwuf seseorang dapat mengenal Allah dengan merasakan adanya Allah selalu. Ajaran ilmu Tasawwuf adalah isi agama, hakikat iman dan buah yakin.

Ajaran ilmu Tasawwuf adalah tahap tertinggi dari semangat segi gemilang yang paling sempurna dari adab-adab dan contoh yang termulia darinya. Ajaran ilmu Tasawwuf adalah pusaka yang diwarisi oleh para sahabat dari kaum muslimin.

Ilmu Tasawwuf membawa jalan selamat bukan jalan sesat :

Sebenarnya banyak yang di dalam kejahilan tidak memahami isi ilmu Tasawwuf. Terdapat kekeliruan mempelajari ilmu Tasawwuf. Dalam sejarah ajaran Islam, ilmu Tasawwuflah yang sering kali menghadapi serangan-serangan yang hebat.

Ada pendapat yang mengatakan bahawa mempelajari ilmu Tasawwuf adalah bid'ah. Dan ada pendapat mengatakan bahawa ilmu Tasawwuf boleh membawa seseorang itu menjadi sesat.

Sebenarnya ilmu Tasawwuf adalah ilmu dapat mengenal Allah dengan merasakan adanya Allah, tidak sekadar mengetahui bahawa Allah itu ada dan tidak akan sempurna agama seseorang itu, jika tidak mempelajari ilmu Fiqeh dan ilmu Tauhid.

Begitu juga tidak akan sempurna ilmu hakikat jika tidak mempelajari ilmu Syariat dan Tarikat. Semuanya ilmu bergantung dan berkait antara satu dengan yang lain.

TASAWWUF : FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN ILMU TASAWWUF SEHINGGA MENJADI SATU ILMU YANG TERSENDIRI.

1- Diantara faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan Ilmu Tasawwuf mengikut sejarah ialah propaganda-propaganda Islam yang berasal daripada beberapa Negara terutama di Asia Barat. Mereka mempunyai sifat-sifat yang mulia dan cara-cara hidup yang sangat sederhana sehingga menarik ribuan manusia.

2- Kebanyakan daripada pengikut-pengikut mereka merupakan sukarelawan yang ikhlas dan menyerahkan segala apa yang ada pada mereka seperti harta dan jiwa, tujuannya ialah untuk membela agama yang dibawa oleh orang-orang sufi itu.

3- Mereka mencontohi segala perbuatan-perbuatan Nabi, Wali-wali dan Orang-orang yang soleh. Perbuatan mereka itu disegani, dihormati dan dicontohi oleh semua orang termasuk raja-raja dan ketua- ketua negeri.

4- Pengajaran yang diberikan oleh guru-guru kaum Ahli Sufi kepada murid-murid termasuk pendidikan di dalam dunia. Pengajaran ini adalah satu pengaruh yang paling kuat pada zaman kebelakangan ini. Guru-gurunya mempunyai sifat tidak  mengharapkan balasan wang ringgit dari muridnya. Yang diharap hanya dari Allah Ta'ala. Kemudian pula ada orang-orang sufi itu mendapat bantuan ghaib dari Allah. Ini lebih mempengaruhi murid-murid kepada guru-guru sufi itu sehingga mereka cinta dan sayang kepada guru.

Selasa, 2 Ogos 2011

AKAL ASAS TAKLIF UNTUK MENGENAL ALLAH.

Satu daripada asas taklif untuk mengenal Allah ialah 'Akal.' Selain daripada berakal, seseorang akan dikenakan taklif jika ia cukup umur dan sempurna segala pancainderanya seperti penglihatan dan pendengaran.

Manusia yang berakal dapat membezakan diantara baik dan buruk. Seseorang yang tidak berakal (mungkin sakit mental atau gila) tidak dikenakan taklif oleh kerana ia tidak boleh membezakan sama ada sesuatu itu baik atau buruk. Orang yang tidak dikenakan taklif tidak akan dipertanggungjawabkan di dalam syarak.

Orang-orang Muktazilah berpendapt bahawa syarat sah taklif ada 3 iaitu :-

1-  Berakal
2-  Cukup umur
3-  Sempurna pancaindera

Ahli Sunnah Wal Jamaah pula berpendapat bahawa syarat sah taklif ada satu lagi iaitu :-

1-  Sampai seruan agama pada orang itu.
     Tidak mencukupi bahawa seseorang itu mempunyai 3 syarat sahaja. Ahli Sunnah menganggap orang
     yang hidupnya terpencil jauh dari masyarakat dan tidak dapat seruan Nabi tidaklah terkena taklif
     (tanggungjawab syarak).
     Ini berdasarkan firman Allan dalam surah Al-Isra 15 : -


     Maksudnya : " Kami tidak akan menyeksa seseorang itu hingga terlebih dahulu kami utuskan seorang
                             Rasul ".

Puak Muktazilah berpendapat bahawa akal sahaja mencukupi untuk seseorang itu mengerti jalan-jalan yang boleh mengenal Tuhan. Perkataan 'Rasul' di dalam ayat tersebut diatas diberi makna 'akal'.

Sebagai contoh, Puak Muktazilah menganggap seseorang yang berakal itu sudah semestionya kenal tuhan dan manusia yang tidak diutuskan rasul (ahli fitrah) tidak terlepas dari tanggungjawab syarak.

Pendapat Ahli Sunnah tidak sama seperti diatas. Seseorang itu tidak dipertanggungjawabkan sehingga ia terlebih dahulu diperkenalkan kepada hukum-hukum syarak.

Pendapat Ahli Sunnah inilah yang benar dan sahih oleh kerana ada banyak dalil yang menguatkannya.

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2010

TAUHID 2010.

JAWAB 3 SOALAN.

1- Ulama Mutakalimin berselisih pendapat tentang bertambah & berkurangnya Iman.

*  Bincangkan perbezaan pendapat Ulama Mutakalimin.
*  Nyatakan pendapat yang tepat beserta hujah - hujah yang membuktikan pendapat golongan tersebut adalah betul.

2- Diantara sifat-sifat yang wajib bagi rasul-rasul Allah ialah Amanah dan Tabligh. Bincangkan.

3- Ahli Sunnah berselisih pendapat dari segi syarak mengenai harus bagi Allah menyalahi janji buruknya.

* Huraikan pendapat Puak Asyari & Puak Maturidi mengenainya.
* Nyatakan hujah Puak Asyari bagi menolak pendapat Puak Maturidi.

4- Ulama Mutakalimin berselisih pendapat mengenai qada' dan qadar Allah. Bincangkan.

5- Masalah khalifah adalah antara penyebab berlakuny perpecahan perpaduan kaum Muslimin kepada beberapa puak, antaranya ialaj Puak Syiah.

* Huraikan secara ringkas mengenai Puak Syiah.
* Tuliskan 5 daripada dasar - dasar kepercayaan mereka.
* Nyatakan 4 sahaja perbezaan pegangan diantara mereka dengan Ahli Sunnah.


TASAWWUF 2010.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Untuk mendekatkan diri kepada Allah, manusia haruslah menjalani latihan rohani melalui beberapa tingkatan iaitu Takhalli, Tahalli & Tajalli. Huraikan tingkatan Takhalli.

2- Nyatakan maksud Yakin & peringkat - peringkatnya beserta contoh.

3- Jelaskan 2 sahaja daripada sifat - sifat berikut menurut pandangan Ilmu Tasawwuf.

* Sabar & tingkatan - tingkatannya.
* Syukur & tingkatan - tingkatannya.
* Uzlah & syarat - syaratnya.

4- Buat catatan ringkas mengenai sejarah hidup salah seorang daripada ulama - ulama Tasawwuf berikut:

* Syeikh Abdul Qadir Al Jailani
* Imam Hassan Al Basri

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2009.

TAUHID 2009.

JAWAB 3 SOALAN.

1- Akal asas taklif untuk mengenal Allah. Terangkan menurut pendapat Muktazilah & Ahli Sunnah & nyatakan pendapat yang sahih.

2- Ahli Sunnah berbeza pendapat tentang hubungan Iman dengan Islam. Bincangkan.

3- Masalah khalifah antara faktor kelahiran Ilmu Tauhid serta kemunculan puak Khawarij & Murji'ah. Huraikan dengan menjelaskan dasar-dasar iktikad dua golongan tersebut.

4- Huraikan mengenai rukun Iman yang ketiga dengan menyertakan dalil naqli.

5- As-Sam'iyyat adalah salah satu bahagian daripada ilmu Tauhid. Bincangkan.


TASAWWUF 2009.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Taubat merupakan salah satu akhlak terpuji & awal bagi semua maqam. Bincangkan.

2- Diantara maqam tertinggi dalam ilmu Tasawwuf ialah ma'rifat. Bincangkan.

3- Kehidupan Ahli Sufi tidak melanggar fitrah dalam tatacara kehidupan manusia. Bincangkan.

4- Syariah, Tariqat & Hakikat mempunyai pertalian & perbezaan. Bincangkan.

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2008.

TAUHID 2008.

JAWAB 3 SOALAN.

1- Ulama Usuluddin berselisih pendapat mengenai iktikad seseorang mukalaf secara bertaklid. Bincangkan dengan menyatakan pendapat yang sah.

2- Sifat Salbiah ialah sifat-sifat penafian terhadap perkara yang tidak layak bagi Allah. Jelaskan sifat wajib bagi Allah yang termasuk dalam sifat salbiah tersebut dengan membawakan dalil naqli & aqli.

3- Nabi Muhammad merupakan rasul terakhir & penghulu bagi sekalian rasul. Jelaskan hikmah baginda diutus.

4- Ulama Tauhid sepakat mengatakan mukjizat adalah suatu bukti yang meyakinkan kebenaran dakwaan seorang nabi. Bincangkan mengenai mukjizat & perbezaan dengan perkara-perkara lain yang menyalahi kebiasaan.

5- Ulama Tauhid berselisih pendapat tentang kekalnya roh pada tiupan sangkakala pertama. Bincangkan.


TASAWWUF 2008.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Sirajuaddin Al-Tusi menerangkan terdapat 7 maqam dalam ilmu Tasawwuf. Bincangkan.

2- Menurut keyakinan Ahli-Sufi, seseorang tidak akan sampai kepada hakikat melainkan dengan tarikat. Bincangkan.

3- Antara unsur terpenting dalam tarikat ialah zikir. Huraikan tingkat- tingkat zikir beserta faedahnya.

4- Buat catatan ringkas mengenai 4 sahaja daripada istilah-istilah ilmu tasawwuf dibawah ini :
-   Hijab
-   Khalwah
-   Ikhlas
-   Kasyaf
-   Mujahadah
-   Muraqabah
-   Muhasabah

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2007.

TAUHID 2007.

JAWAB 3 SOALAN.

1- Golongan Ahli Sunnah & Khawarij berselisih pendapat mengenai Iman. Bincangkan.

2- Ulama Mutakalimin telah membahagikan sifat yang wajib bagi Allah Ta'ala itu kepada 4 bahagian. Bincangkan.

3- Al-Quran merupakan mukjizat maknawi yang diberikan kepada Nabi Muhammad. Bincangkan.

4- Berlakunya kiamat adalah tidak bertentangan dengan logik akal. Bincangkan.

5- Huraikan sebab-sebab dalaman & luaran yang menyebabkan kemunculan ilmu Tauhid.


TASAWWUF 2007.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Dalam kehidupan Ahli Sufi, Nabi Muhammad adalah sumber ikutan & tauladan. Bincangkan kenyataan tersebut berdasarkan kehidupan Nabi Muhammad sebelum dan sesudah menjadi rasul.

2- Takwa adalah suatu perkara yang wajib dimiliki oleh setiap orang yang beriman. Bincangkan perkara ini dari sudut ilmu tasawwuf.

3- Kearah mencapai makrifat yang lebih tinggi, Ahli Sufi hendaklah melalui beberapa metode diantaanya membersihkan diri daripada sifat-sifat yang mengotori hari. Bincangkan dengan menyentuh juga cara-cara membersihkan hati.

4- Jelaskan mengenai Muraqabah & tingkat-tingkatnya menurut ulama tasawwuf.

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2006.

TAUHID 2006.

JAWAB 3 SOALAN.

1- Terangkan maksud sifat Ma'ani & jelaskan dua sahaja daripada sifat-sifat wajib Allah yang termasuk dalam sifat Ma'ani dengan membawakan dalil aqli & naqli.

2- Jelaskan pendapat para ulama & ahli falsafah mengenai hukum mengutus nabi & rasul kepada manusia.

3- Kiamat ialah bangkit setelah dihidupkan semula oleh Allah selepas mati. Bincangkan proses semasa akan berlaku kiamat & bagaimana keadaan manusia ketika itu.

4- Beriman dengan qada & qadar dapat mempengaruhi peribadi seorang muslim. Bincangkan.

5- Jelaskan latar belakang & dasar-dasar kepercayaan mazhab Qadariah & mazhab Jabariah.


TASAWWUF 2006.

JAWAB 2 SOALAN.

1-  Jelaskan sifat redha bil qadha menurut pandangan ahli sufi.

2- Huraikan empat cara membersihkan diri dari segala kotoran zahir & batin menurut ahli tariqat.

3- Salah satu tingkat yang harus dilalui oleh manusia untuk mencapai kesempurnaan beragama ialah melalui syariat. Bincangkan.

4- Buat catatan ringkas mengenai sejarah perkembangan ilmu Tasawwuf.

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2005.

TAUHID 2005.

JAWAB 3 SOALAN.

1- Wujud adalah salah satu sifat wajib bagi Allah. Bincangkan dengan membawakan dalil aqli & naqli.

2- Malaikat adalah makhluk Allah yang wajib kita percayai kewujudannya. Bincangkan.

3- Allah mengutus Rasul kepada manusia mengandungi hikmah yang tertentu untuk kebaikan hidup dunia & akhirat. Bincangkan hikmah tersebut menurut pendapat Al-Asyai'rah.

4- Alam barzakh merupakan perkara yang termasuk dalam perkara As-Samiyat. Bincangkan kejadian yang akan dilalui oleh manusia dalam alam tersebut.

5- Jelaskan latar belakang & dsar-dasar kepercayaan dua daripada golongan berikut :
- Murjiah
- Jabariah
- Muktazilah


TASAWWUF 2005.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Tuliskan dengan ringkas kelahiran ilmu tasawwuf & perkembangannya.

2- Kearah memperbolehkan ahli Sunnah mencapai makrifat mestilah melalui latihan rohani iaitu Takhalli, Tahalli & Tajalli. Bincangkan.

3- Sabar adalah salah satu jalan mensucikan diri bagi tujuan membuka hijab yang membatasi diri dengan Tuhan. Jelaskan.

4- Buat catatan mengenai salah seorang daripada tokoh falsafah Islam berikut.
-   Al - Kindi
-   Al - Farabi

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2004.

TAUHID 2004.

JAWAB 3 SOALAN.

1- " Setiap orang yang beriman itu adalah Islam, tetapi tidak semua orang Islam itu beriman." Bincangkan.

2- Jabariyah merupakan golongan yang mempertikaikan usaha & perbuatan manusia. Bincangkan berdasarkan pendapat Ahli Sunnah.

3- Terangkan apa yang dimaksudkan dengan sifat salbiah & huraikan dua sahaja daripada sifat salbiah berserta dalil.

4- A) Apakah yang dimaksudkan beriman kepada hari Akhirat ? Huraikan hikmat mempercayai hari tersebut.
    B) Jelaskan bilakan terjadinya hari Akhirat tersebut.

5- Rasul & Nabi mempunyai persamaan & perbezaan. Bincangkan.


TASAWWUF 2004.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Mementingkan kebendaan boleh membawa kepada kehidupan yang tidak diredai oleh Allah. Bincangkan kenyataan ini berdasarkan matlamat tasawwuf iaitu menuju kearah kesejahteraan kehidupan rohani.

2- Jelaskan mengenai tingkatan nafsu manusia mengikut ahli Tasawwuf.

3- Tariqat adalah jalan atau metode untuk melakukan sesuatu ibadat kepada Allah Ta'ala. Bincangkan.

4- Istighfar merupakan salah satu usaha hamba Allah yang ingin bertaubat. Jelaskan bagaimana cara yang terbaik untuk beristighfar? Terangkan faedahnya.

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2003.

TAUHID 2003.

JAWAB 3 SOALAN.

1- Ulama Mutakalimin berselisih pendapat tentang bertambah & berkurangnya Iman. Bincangkan.

2- Wahdaniyah adalah salah satu sifat wajib bagi Allah Ta'ala. Bincangkan dengan dalil aqli & naqli.

3- Al-Quran merupakan mukjizat Nabi Muhammad yang agung. Huraikan.

4- Rasulullah sebaik contoh & ikutan kepada umat manusia. Bincangkan.

5- Ulama berselisih pendapat tentang cara menghidupkan semua jasad yang telah mati & binasa. Bincangkan.


TASAWWUF 2003.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Huraikan cara pembersihan hati menurut ilmu tasawwuf.

2- Terdapat beberapa faktor penting mempengaruhi perkembangan ilmu tasawwuf sehingga kehari ini.

3- Diantara Syariat, Tariqat & Hakikat mempunyai perbezaan & pertalian. Huraikan.

4- Bincangkan kelebihan-kelebihan berzikir berdasarkan dalil-dalil Al-Quran & As Sunnah.

PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2002.

TAUHID 2002.

JAWAB 3 SOALAN.

1- ءامن الرسول بما أنزل إليه من ربه والمؤمنون  كل ءامن بالله وملئكته وكتبه ورسله لا تفرق بين أحد من رسله  وقالوا سمعنا وأطعنا  غفرانك ربنا وإليك المصير  

Berdasarkan firman Allah ini, huraikan mengenai rukum Iman yang pertama dengan menyertakan dalil aqli dan naqli.

2- Huraikan perbezaan diantara Rasul & Nabi & terangkan syarat-syarat kenabian & kerasulan serta sifat-sifat yang wajib bagi para Rasul.

3- Bincangkan kejadian Malaikat, Jin & Manusia dari aspek kejadian, peranan dan kedudukan mereka sebagai makhluk Allah.

4- A) Terangkan jenis-jenis mukjizat.
    B) Mengapakah mukjizat yang dianugerahkan kepada rasul-rasul itu berbeza & berikan contohnya.

5- Jelaskan iktikad Qadariah mengenai soal kuasa manusia, serta berikan hujah Ahli Sunnah bagi menentang iktikad tersebut.

TASAWWUF 2002.

JAWAB 2 SOALAN.

1- Ajaran agama, budaya dan pemikiran bangsa lain mempengaruhi kelahiran tasawwuf dalam Islam. Bincangkan.

2- Jelaskan mengenai Tawakkal & peringkat-peringkatnya menurut Ahli Tasawwuf.

3- Bincangkan pendapat Ghazali mengenai Rukyah.

4- Wihdatul Wujud tidak dapat diterima oleh Ahli Sunnah kerana bertentangan dengan iktikad Ahli Sunnah. Huraikan.


PAST YEAR PAPER TAUHID & TASAWWUF 2001.

TAUHID  2001

JAWAB 3 SOALAN :

1- Mukhalafatuhu Ta'ala adalah salah satu sifat yang wajib bagi Allah. Bincangkan dengan dalil Aqli & Naqli.

2- I'tiqad golongan Mu'tazilah mengenai buruk & baik ditentukan oleh akal. Bincangkan sejauh mana I'tiqad tersebut bertentangan dengan I'tiqad Ahli Sunnah.

3- Beriman dengan Nabi & Rasul adalah suatu perkara wajib kerana ianya adalah salah satu rukun iman. Bincangkan.

4- Bincangkan apakah yang dimaksudkan dengan Syirik Akhbar dan Asghar & huraikan implikasi kedua-dua perbuatan syirik itu kepada Iman seseorang.

5- Umat Islam mempercayai bahawa Hari Akhirat pasti berlaku. Bincangkan kepercayaan Ahli sunnah berserta dalil.

TASAWWUF  2011 :

JAWAB 2 SOALAN :

1- Tuliskan pertumbuhan & perkembangan ilmu tasawwuf pada Abad Pertama & Kedua.

2- Zikir & Doa mempunyai fungsi & adab-adab yang tertentu. Bincangkan.

3- Menurut keyakinan Ahli Sufi, seseorang tidak akan sampai kepada hakikat tujuan ibadat melainkan dengan jalan Tarikat. Bincangkan.

4- Imam Al-Ghazali adalah seorang sufi yang agung. Tuliskan secara ringkas sejarah hidup beliau & jelaskan sumbangan beliau terhadap ilmu Tasawwuf.