Catatan Popular

Isnin, 14 Mei 2012

NOTA PELAJARAN

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN AS-SAM'IYYAT 
( السمعيات )


Yang dimaksudkan dengan As-Sam'iyyat ialah apa-apa yang didengar oleh Rasulullah S.A.W dari Allah Ta'ala mengenai perkara-perkara yang ghaib adalah satu bahagian dari Ilmu Tauhid.

Apa-apa jua yang didengar oleh Rasulullah S.A.W melalui Malaikat Jibril sama ada berita-berita yang didengar itu pelik ia adalah datang dari Al- Quran.

Memang akal manusia mungkin tidak dapat menerima, tetapi sebagai orang yang beriman wajib percaya apa-apa jua berita yang sudah didengar oleh Rasulullah S.A.W adalah benar belaka.

Antara As-Sam'iyyat yang sudah didengar oleh Rasulullah S.A.W adalah seperti dibawah ini :

1- Mengenai roh dalam tubuh manusia.
2- Rupa Malaikat, Syaitan, Iblis dan Jin.
3- Mengenai azab dan nikmat dalam kubur.
4- Huru-hara hari akhirat yang sudah didengar oleh Rasulullah S.A.W.
5- Nikmat hidup dalam Syurga dan Neraka.

Orang-orang yang beriman mestilah beriman percaya dan beramal dengan apa yang tersebut didalam Al-Quran dan Hadith dan percaya perkara-perkara yang ghaib lebih lagi apa yand didengar oleh Rasulullah S.A.W sendiri. Maka sesiapa yang mengingkarinya sesuatu yang datang dari Allah dan Rasulullah S.A.W dengan bukti yang terang atau ia tidak menyakininya maka ia boleh menjadi kafir.

Firman Allah Ta'ala :-

وما اتاكم الرسول فخدوه , وما نهاكم عنه فانتهوا واتقوا الله , إن الله شديد العقاب - الحشر ٦

Ertinya : Dan apa jua suruhan yang datang dari Rasulullah S.A.W kepada kamu, maka ambillah akan dia serta amalkan, dan apa jua yang dilarang kamu melakukannya, maka hendaklah kamu meninggalkannya dan takutlah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat azab seksanya.

Maka perkara-perkara As-Sam'iyyat yang dijadikan sebahagian dari kepercayaan Islam adalah semuanya tetap benar dengan adanya dalil dalam dari Al-Quran dan Hadith Rasulullah S.A.W.

  1. Mengenai roh dalam tubuh manusia pada zaman permulaan Islam Nabi Muhammad S.A.W pernah ditanya mengenai roh, lalu dijawab oleh Allah dengan menurunkan ayat Al-Quran yang berbunyi :

    ويسألون عن الروح , قل الروح من أمر ربي ، وما أوتيتم من العلم إلا قليلا - الإسراء ٨٥

Ertinya : Mereka bertanya kepada kamu tentang roh, katakanlah kepada mereka bahawa roh itu adalah urusan Tuhan mu, dan apa-apa yand dikurniakan pengetahuan ilmu hanya sedikit sahaja yang mengetahui.

Ayat di atas jelas, tidak seorang pun mengetahui kedudukan roh ditubuh manusia walaupun pakar ahli doktor pun tidak mengetahui hanya mereka mengetahuinya sebab matinya seseorang itu disebabkan penyakit seperti kerosakan hati seseorang, jantung dan barah-barah penyakit.

Roh ini adalah urusal Allah semata-mata, Allah tidak membuka hakikat kejadian roh ini kepada sesiapapun walaupun kepada Nabi Muhammad S.A.W sendiri tidak mengetahuinya.
Hari ini ahli pakar sains ingin mengkaji terhadap roh tidaklah bertentangan dengan hukum Islam hanya harus sahaja, dan ada pula mengatakan haram.

Adapun golongan besar ulama Tauhid yang berpendapat bahawa tidak ada tegahan apa-apa untuk mengkaji dan menyiasat tentang perkara roh ini dengan tujuan kita dapat mengawal hakikat kekuasaan Allah dan segala pernuatannya dan apa yang diharap dengan kajian itu sedikit sebanyak dapat menambah keinsafan dan keimanan dan takut kepada Allah Ta'ala.

Rahsia sebab Allah Ta'ala tidak memberitahu kepada manusia perkara roh ditakuti manusia lekas lupa Tuhan dan sangka dia lebih pandai dari Allah Ta'ala akhirnya tidak ada Iman dan terkeluar dari Iman dan menjadi kafir.


2- Mengenai azab kubur dan nikmat kubur.

Apabila seseorang itu mati, maka rohnya telah terpisah dari tubuhnya, tetapi roh itu tetap kekal di alam barzakh (alam kubur) yang mana segala urusan roh-roh yang telah mati dan dibangkitkan kesaat hari akhirat kelak.

Rasulullah S.A.W mengetahui dan sudah melihat azab dan nikmatnya didalam kubur ketika Isra dan Mikraj.

Bahawa orang yang mati apabila sudah ditanam dalam tanah, kuasa Allah jua akan dihidupkan semula rohnya dan datanglah kedua Malaikat Munkar dan Nankir akan menyoal soalan-soalan mengenai Tauhid, walapun pada zahirnya mayat itu didalam kubur.

3- Mengenai Syaitan, Jin dan Iblis.

Ketiga-tiga jenis makhluk itu sudah Rasulullah S.A.W melihatnya serta tunduk kepada Rasulullah S.A.W dan ada pula dibaca oleh Rasulullah S.A.W mereka menjadi api dan ada pula menjadi baik serta mendengar Al-Quran.


Jumaat, 4 Mei 2012

BERLAKUNYA HARI AKHIRAT TIDAK BERTENTANGAN DENGAN LOGIK AKAL MANUSIA (2007)

  • Percaya kepada hari akhirat adalah termasuk salah satu rukun Iman.
  • Orang Islam yang beriman sudah tentu tiada keraguan mengenai hari akhirat.
  • Orang yang berakal, ahli fikir dan ahli falsafah juga percaya adanya hari akhirat.
  • Pertimbangan akal kita pun dapat mengikut dan menetapkan berlakunya hari akhirat.
  • Setiap yang hidup pasti akan mati, yang muda menjadi tua, yang kuat menjadi lemah.

Sebagai Contoh :-

1- Seseorang yang sudah berbuat baik di dunia ini dan telah mati akan juga mendapat balasan baiknya. Begitu juga ada orang yang suka melakukan kejahatan telah mati tanpa belum dibalas kejahatan oleh Allah diatas perbuatannya, maka akal yang luas akan menerima kenyataan yang mana balasan Allah ialah pada hari akhirat. Itulah hari penghabisan balasan Allah dan inilah logik bagi orang-orang yang beriman percaya bahawa Allah itu ada.

Manusia yang berakal logik sedia menerima apa-apa yang bermula di dunia akan berakhir jua.

Ahli Saintis teleh mengkaji dan membuktikan bahawa dunia ini ada permulaannya. Masa dan tempat ada permulaannya, jadi logik akal boleh menerima bahawa masa dan tempat termasuk dunia ini mesti berakhir dengan kehancuran apabila datangnya hari akhirat.

2- Nabi Isa Alaihissalam dilahirkan oleh ibunya tanpa ayah;

Bagaimana sesuatu yang tidak ikut logik dan diluar fahaman manusia boleh berlaku? Disinilah peranan dan pentingnya Iman seseorang kepada Allah Ta'ala.

3- Asal kejadian manusia dan bagaimana logik dan tak logiknya akal manusia menerimanya dan bagaimana terjadinya kandungan itu dalam perut ibu jika tidak ada pertemuan antara suami isteri. Tidak diterima oleh akal jika terjadi begitu sahaja.

4- Bagi manusia yang tidak percaya kepada Allah akan kebangkitan hari akhirat, akal mereka tidak akan menerimanya.

Firman Allah Ta'ala :
اوليس الدي خلق السموات والأرض بقادر على أن يخلق مثلهم بلى وهو الخلاق العليم (سورة يس 81

Ertinya : Tidakkah Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi itu berkuasa menjadikan semula manusia sebagaimana ia menciptakan mereka dahulu, Ya, dialah Allah pencipta yang tidak ada bandingannya lagi yang amat mengetahui.

Lihatlah keagungan Allah diduniia ini, tanyalah asal kejadian kamu dari mana dan dimana sahabat-sahabat, kaum kerabat yang kamu sayang dimana mereka itu masa ini semuanya sudah mati.

Mereka merasakan dirinya makhluk yang besar yang sukar untuk diciptakan dan dibangkitkan semula, padahal yang sebenarnya bumi dan makhluk dipermukaan bumi adalah milik Allah dan amat kecil disisi Allah, bahkan Allahlah yang menjadikan langit dan bumi dan isi kandungannya.



Firman Allah Ta'ala :
لخلق السموات والأرض أكبر من خلق الناس ولكن أكثر الناس لا يعلمون

Ertinya : Allah menciptakan langit dan bumi lebih besar dari menciptakan manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.

Hanya akal manusia yang beriman dengan bekalan taqwa dapat menerima dengan akal yang terbuka dan berkata Allahlah yang berkuasa.