Catatan Popular

Ahad, 18 Disember 2011

PAST YEAR PAPER USULUDDIN 1 TAUHID 2011 (SOALAN NO 1) ~ (Beserta dengan jawapannya sekali)

BAHAGIAN A - TAUHID

1- Wahdaniah bererti esa Allah Subhanahu Wata'ala pada zat, sifat dan perbuatan. Huraikan beserta dalil.

JAWAPAN

Maha Esa Allah pada zatnya terbahagi kepada dua maksud; Pertama : Zat Allah tidak terbentuk daripada beberapa bahagian seperti manusia. Kedua : Tiada zat lain yang menyamai zat Allah Ta'ala.

                                                                    سبحنه  هو الله الوحد القهار   ٤ 

Maksudnya : " Maha Sucilah ia (dari menghendaki yang demekian). Dia lah Allah, Yang Maha Esa, lagi yang mengatasi kekuasaannya segala-galanya."

Maha Esa Allah pada sifatnya, terbahagi kepada dua maksud; Pertama; sifat Allah tidak berbilang-bilang dari jenis yang sama pada Allah, seperti ada dua sifat Qudrah bagi Allah atau Qudrat itu berbeza dari masa kesemasa. Kedua; tidak ada seorang pin menyerupai sifatnya dengan sifat Allah.

Maha Esa Allah pada af'alnya iaitu pada perbuatannya. Allah mengadakan atau mentiadakan sesuatu itu dengan sendirinya. Tiada yang menyamai perbuatan Allah. Dialah yang melakukan dan merekabentuknya dengan sendiri-Nya.

Dalil Naqli thabitnya Allah bersifat dengan Wahdaniyah

                                                                      لو كان فيهما ءايه إلا الله لفسدتا 

Maksudnya : Sekiranya di langit dan di bumi itu ada Tuhan selain Allah nescaya binasalah keduanya.

Dalil Aqli :

i) Jikalau ada dua Tuhan yang kedua-duanya bersifat wajib wujud dan qudrat, iradahnya menyeluruh kepada kesemua manusia, nescaya tidak wujud alam ini, kerana sikap dan akibat yang boleh diandaikan seperti berikut :- 

- Pertama : Kedua-dua tuhan itu tidak sepakat.

- Kedua : Jika pun sepakat maka tidak mungkin kedua-duanya sama-sama mengadakan alam ini dengan bersendirian di waktu yang sama, kerana menyebabkan terhimpunnya dua pembuat di atas kesan yang sama dan ini adalah mustahil. Jikapun mengada secara tertib, misalnya A mengadakan dulu kemudian B, maka ini dikatakan sia-sia kerana mengadakan sesuatu yang telah ada. Begitu juga tidak mungkin sama-sama mengadakan sesuatu secara tolong-menolong kerana ini menunjukkan kedua-duanya lemah dan berhajat diantara satu sama lain.

ii) Jika Allah tidak bersifat dengan wahdaniyyah (Esa) nescaya Dia bersifat dengan lawannya iaitu berbilang-bilang, sama ada pada zat-Nya, sifat atau af'al-Nya. Jika ia berbilang-bilang menunjukkan bahawa ia lemah kerana berhajar kepada yang lain. Mustahil Allah bersifat lemah kerana jika ia bersifat demikian, maka tiada alam ini. Tetapi alam ini ada menunjukkan bahawa penciptanya tidak bersifat lemah. Maka mustahil Allah bersifat berbilang-bilang dan thabitlah Allah itu bersifat Esa (Tunggal).


Tiada ulasan:

Catat Ulasan