Catatan Popular

Sabtu, 13 Ogos 2011

PERTALIAN DIANTARA SYARIAT, TARIQAT, HAKIKAT DAN MAKRIFAT.


Orang-orang sufi cara hendak mendekatkan diri kepada Allah melalui 4 tingkatan yang menjadikan seseorang itu di dalam kesempurnaan agamanya.

1- Syariat
2- Tarikat
3- Hakikat
4- Ma'arifat

1) Syariat
- Syariat ialah undang-undang dan peraturan-peraturan dan garis pandu yang bersumberkan dari Al-Quran dan Al-Hadith. Firman Allah Ta'ala :
لكل جعلنا منكم شرعة ومنهاجاErtinya : " Bahawa Allah menjadikan syariat untuk tiap-tiap ummat dan jalan melaksanakannya "

Contoh Syariat :
Wajib sembahyang seseorang sebelum sembahyang diwajibkan mengambil Wudhu dan mempelajari hukum-hukumnya seperti wajib, haram, sunat, harus dan makruh.

Tujuan utama syariat ialah membina manusia supaya sempurna membuat amal kebajikan.

Peraturan-peraturan yang diatur oleh hukum syariat semuanya atas dasar Al-Quran dan Al-Hadith yang merupakan sendi hukum dalam Islam untuk membawa manusia keselamatan di dunia dan di akhirat, tetapi menurut Ahli Sufi bahawa syariat itu hanya baru merupakan tingkat pertama dalam menuju jalan kepada Allah.

2) Tarikat
- Iaitu jalan yang tertentu menuju kepada keredhaan Allah.

Pengertian yang lain : Tarikat ialah suatu sistem bagi menempuh jalan yang pada akhirnya dapat mengenal Allah dengan mata hatinya.

Tarikat mengajar cara yang terbaik untuk mendapatkan amalan yang sebaik-baiknya. Tarikat juga sesuatu jalan yang terbentuk untuk dilalui menuju kehadhirat Allah Ta'ala.

Contoh Tarikat :
1- Melakukan Ibadat dengan ikhlas
2- Sentiasa mengawal dan mengawasi diri dari maksiat
3- Sentiasa memperhitungkan kesalahan sambil bertanya dengan Allah apa-apa kesalahan yang telah dilakukan
4- Selalu rindu dan cinta kepada Allah Ta'ala
5- Lidahnya berzikir kepada Allah Ta'ala

Melalui Tarikat golongan Ahli Sufi sentiasa mengadakan latihan-latihan jiwa dengan membersihkan dirinya dari sifat-sifat yang tercela dan mengisinya dengan sifat-sifat yang terpuji dan membanyakan membawa wirid dan zikir dengan ikhlasnya semati-mata mencari keredhaan Allah Ta'ala/

3) Hakikat
- Iaitu kebenaran yang sejati dan mutlak yang padanyalah kesudahan segala perjalanan. Dalam menuju hakikat seseorang itu mestilah melatih dirinya terlebih dahulu.

Contoh Hakikat :
Apabila sudah melaksanakan hukum syariat dan beramal dengan tarikat maka hasilnya akan ternampak segala rahsia Allah di hatinya iaitu hakikat seperti lazat bersembahyang, lazat bedoa, lazat beramal, lazat membaca Al-Quran dan berzikir dan seterusnya.

Nabi Muhammad S.A.W telah bersabda yang bererti :
" Syatiat itu perkataanku, Tarikat itu perbuatanku dan Hakikat itu ialah kelakuanku."

4) Makrifat
- Iaitu mengenal Allah dan mencintainya yang sebenar-benarnya dan makrifat inilah merupakan tujuan pokok dan hujung perjalanan daripada ilmu pengetahuan.

Apabila seseorang itu telah mencapai makrifat kepada Allah dan mencapai tujuan terakhir dalam amal ibadahnya pada jalan Allah nescaya ia akan tenggelam dalam lautan tauhid sehingga dirinya selalu dalam pengawasan zat Allah dan ketika itu orang tersebut menjadi fana dan lenyap dalam suatu keadaan iaitu hanya yang dilihat semuanya indah, dan lidahnya menyebut Allah sahaj

Tiada ulasan:

Catat Ulasan