Catatan Popular

Isnin, 14 Mei 2012

NOTA PELAJARAN

APAKAH YANG DIMAKSUDKAN DENGAN AS-SAM'IYYAT 
( السمعيات )


Yang dimaksudkan dengan As-Sam'iyyat ialah apa-apa yang didengar oleh Rasulullah S.A.W dari Allah Ta'ala mengenai perkara-perkara yang ghaib adalah satu bahagian dari Ilmu Tauhid.

Apa-apa jua yang didengar oleh Rasulullah S.A.W melalui Malaikat Jibril sama ada berita-berita yang didengar itu pelik ia adalah datang dari Al- Quran.

Memang akal manusia mungkin tidak dapat menerima, tetapi sebagai orang yang beriman wajib percaya apa-apa jua berita yang sudah didengar oleh Rasulullah S.A.W adalah benar belaka.

Antara As-Sam'iyyat yang sudah didengar oleh Rasulullah S.A.W adalah seperti dibawah ini :

1- Mengenai roh dalam tubuh manusia.
2- Rupa Malaikat, Syaitan, Iblis dan Jin.
3- Mengenai azab dan nikmat dalam kubur.
4- Huru-hara hari akhirat yang sudah didengar oleh Rasulullah S.A.W.
5- Nikmat hidup dalam Syurga dan Neraka.

Orang-orang yang beriman mestilah beriman percaya dan beramal dengan apa yang tersebut didalam Al-Quran dan Hadith dan percaya perkara-perkara yang ghaib lebih lagi apa yand didengar oleh Rasulullah S.A.W sendiri. Maka sesiapa yang mengingkarinya sesuatu yang datang dari Allah dan Rasulullah S.A.W dengan bukti yang terang atau ia tidak menyakininya maka ia boleh menjadi kafir.

Firman Allah Ta'ala :-

وما اتاكم الرسول فخدوه , وما نهاكم عنه فانتهوا واتقوا الله , إن الله شديد العقاب - الحشر ٦

Ertinya : Dan apa jua suruhan yang datang dari Rasulullah S.A.W kepada kamu, maka ambillah akan dia serta amalkan, dan apa jua yang dilarang kamu melakukannya, maka hendaklah kamu meninggalkannya dan takutlah kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat azab seksanya.

Maka perkara-perkara As-Sam'iyyat yang dijadikan sebahagian dari kepercayaan Islam adalah semuanya tetap benar dengan adanya dalil dalam dari Al-Quran dan Hadith Rasulullah S.A.W.

  1. Mengenai roh dalam tubuh manusia pada zaman permulaan Islam Nabi Muhammad S.A.W pernah ditanya mengenai roh, lalu dijawab oleh Allah dengan menurunkan ayat Al-Quran yang berbunyi :

    ويسألون عن الروح , قل الروح من أمر ربي ، وما أوتيتم من العلم إلا قليلا - الإسراء ٨٥

Ertinya : Mereka bertanya kepada kamu tentang roh, katakanlah kepada mereka bahawa roh itu adalah urusan Tuhan mu, dan apa-apa yand dikurniakan pengetahuan ilmu hanya sedikit sahaja yang mengetahui.

Ayat di atas jelas, tidak seorang pun mengetahui kedudukan roh ditubuh manusia walaupun pakar ahli doktor pun tidak mengetahui hanya mereka mengetahuinya sebab matinya seseorang itu disebabkan penyakit seperti kerosakan hati seseorang, jantung dan barah-barah penyakit.

Roh ini adalah urusal Allah semata-mata, Allah tidak membuka hakikat kejadian roh ini kepada sesiapapun walaupun kepada Nabi Muhammad S.A.W sendiri tidak mengetahuinya.
Hari ini ahli pakar sains ingin mengkaji terhadap roh tidaklah bertentangan dengan hukum Islam hanya harus sahaja, dan ada pula mengatakan haram.

Adapun golongan besar ulama Tauhid yang berpendapat bahawa tidak ada tegahan apa-apa untuk mengkaji dan menyiasat tentang perkara roh ini dengan tujuan kita dapat mengawal hakikat kekuasaan Allah dan segala pernuatannya dan apa yang diharap dengan kajian itu sedikit sebanyak dapat menambah keinsafan dan keimanan dan takut kepada Allah Ta'ala.

Rahsia sebab Allah Ta'ala tidak memberitahu kepada manusia perkara roh ditakuti manusia lekas lupa Tuhan dan sangka dia lebih pandai dari Allah Ta'ala akhirnya tidak ada Iman dan terkeluar dari Iman dan menjadi kafir.


2- Mengenai azab kubur dan nikmat kubur.

Apabila seseorang itu mati, maka rohnya telah terpisah dari tubuhnya, tetapi roh itu tetap kekal di alam barzakh (alam kubur) yang mana segala urusan roh-roh yang telah mati dan dibangkitkan kesaat hari akhirat kelak.

Rasulullah S.A.W mengetahui dan sudah melihat azab dan nikmatnya didalam kubur ketika Isra dan Mikraj.

Bahawa orang yang mati apabila sudah ditanam dalam tanah, kuasa Allah jua akan dihidupkan semula rohnya dan datanglah kedua Malaikat Munkar dan Nankir akan menyoal soalan-soalan mengenai Tauhid, walapun pada zahirnya mayat itu didalam kubur.

3- Mengenai Syaitan, Jin dan Iblis.

Ketiga-tiga jenis makhluk itu sudah Rasulullah S.A.W melihatnya serta tunduk kepada Rasulullah S.A.W dan ada pula dibaca oleh Rasulullah S.A.W mereka menjadi api dan ada pula menjadi baik serta mendengar Al-Quran.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan