Catatan Popular

Rabu, 21 Disember 2011

PAST YEAR PAPER USULUDDIN 1 TAUHID 2011 (SOALAN 2) - (Beserta dengan jawapannya sekali.)

2) Mu'jizat hanya dianugerahkan kepada para nabi dan rasul.

i) Jelaskan pengertian mu'jizat dan TIGA hikmat penganugerahannya kepada mereka.

ii) Nyatakan DUA contoh mu'jizat yang dianugerahkan kepada setiap rasul Ulul 'Azmi.


JAWAPAN

i) Pengertian mu'jizat menurut bahasa : sesuatu yang melemahkan.
 
Menurut Istilah : kejadian-kejadian luar biasa yang menyalahi adat yang dizahirkan oleh Allah ta'ala atas tangan seseorang yang mengaku dirinya nabi ketika dia dicabar oleh lain-lain orang yang mengingkarinnya, dan dengan cara ini dia melemahkan pihak pencabar dari berbuat sepertinya.

ATAU

Menurut Istilah : iaitu kejadian-kejadian yang luar biasa menyalahi adat untuk menguatkan kebenaran seseorang nabi atau rasul, dengan panduan dan mengikut keizinan Allah dan dapat melemahkan musuh yang mengingkari Allah Ta'ala.

Hikmat penganugerahannya kepada Rasul-rasul :
i) Membuktikan bahawa mereka adalah sebenar-benarnya rasul dan nabi Allah.
ii) Mengatasi dan mengalahkan kekuatan umat masing-masing.
iii) Melahirkan kekuasaan Allah yang ia boleh melakukan sesuatu mengikut kehendak-Nya yang mutlak.


ii) Mu'jizat-mu'jizat yang dianugerahkan kepada rasul-rasul Ulul 'Azmi.

i) Mu'jizat Nabi Nuh Alaihisalam :

a) Dapat menyembuhkan berbagai penyakit.
b) Selamat dari banjir besar dengan menaiki bahtera sebagaimana yang diperintahkan oleh Allah sementara yang lain hancur musnah.

ii) Mu'jizat Nabi Ibrahim Alaihisalam :

a) Tidak hangus ketika dibakar dalam timbunan api yang besar setelah baginda dicampakkan oleh raja Namruz yang kejam kerana baginda menentang ibadat Namruz dan pengikut-pengikutnya. Firman Allah ayat 68-69 Al-Anbiya.
b) Menghidupkan dari Kematian.

iii) Mu'jizat Nabi Musa Alaihisalam :

a) Tongkatnya menjadi ular yang besar ketika Firaun mengumpulkan ahli sihir yang bijak dalam negerinya untuk melawan Nabi Musa seperti firman Allah Ta'ala dalam surah Al-A'raaf ayat 106-122.
b) Terbelah dua laut merah bila diperintah memukul dengan tongkatnya iaitu semasa dikejar oleh bala tentera Firaun, maka Musa bersama kaumnya Bani Israel berjaya melarikan dirinya dengan selamat, manakala Firaun dan pengikutnya terperangkap dalam laut yang bercantum kembali, ketika mereka mengejar Nabi Musa di belakangnya seperti firman Allah Ta'ala dam surah Al- Syu'araa ayat 63.

iv) Mu'jizat Nabi Isa Alaihisalam :

a) Baginda dapat menyembuhkan orang buta, penyakit sopak, menghidupkan orang mati dan membentuk lembaga burung dari tanah kemudian ditiup lalu menjadi burung yang terbang seperti firman Allah Ta'ala dalam surah Al-Imran surah 49.
b) Tutunnya makanan dari langit kerana permintaan Hawariyin sebagaimana disebutkan dalam Al-Quran surah Al-Maidah 112-115.

v) Mu'jizat Nabi Muhammad Salallahu Alaihiwasalam :

a) Al-Quran Al-Karim. Mu'jizat yang terbesar sekali merangkumi mu'jizat-mu'jizat nabi-nabi yang terdahulu. Ia masih wujud dan akan kekal sehingga ahir dunia nanti. Firman Allah Ta'ala ayat 9 surah Al-Hijr.
b) Kisah Isra dan Mi'raj yang berlaku kepada baginda dalam masa hampir separuh malam sahaja.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan