Catatan Popular

Jumaat, 4 Mei 2012

BERLAKUNYA HARI AKHIRAT TIDAK BERTENTANGAN DENGAN LOGIK AKAL MANUSIA (2007)

  • Percaya kepada hari akhirat adalah termasuk salah satu rukun Iman.
  • Orang Islam yang beriman sudah tentu tiada keraguan mengenai hari akhirat.
  • Orang yang berakal, ahli fikir dan ahli falsafah juga percaya adanya hari akhirat.
  • Pertimbangan akal kita pun dapat mengikut dan menetapkan berlakunya hari akhirat.
  • Setiap yang hidup pasti akan mati, yang muda menjadi tua, yang kuat menjadi lemah.

Sebagai Contoh :-

1- Seseorang yang sudah berbuat baik di dunia ini dan telah mati akan juga mendapat balasan baiknya. Begitu juga ada orang yang suka melakukan kejahatan telah mati tanpa belum dibalas kejahatan oleh Allah diatas perbuatannya, maka akal yang luas akan menerima kenyataan yang mana balasan Allah ialah pada hari akhirat. Itulah hari penghabisan balasan Allah dan inilah logik bagi orang-orang yang beriman percaya bahawa Allah itu ada.

Manusia yang berakal logik sedia menerima apa-apa yang bermula di dunia akan berakhir jua.

Ahli Saintis teleh mengkaji dan membuktikan bahawa dunia ini ada permulaannya. Masa dan tempat ada permulaannya, jadi logik akal boleh menerima bahawa masa dan tempat termasuk dunia ini mesti berakhir dengan kehancuran apabila datangnya hari akhirat.

2- Nabi Isa Alaihissalam dilahirkan oleh ibunya tanpa ayah;

Bagaimana sesuatu yang tidak ikut logik dan diluar fahaman manusia boleh berlaku? Disinilah peranan dan pentingnya Iman seseorang kepada Allah Ta'ala.

3- Asal kejadian manusia dan bagaimana logik dan tak logiknya akal manusia menerimanya dan bagaimana terjadinya kandungan itu dalam perut ibu jika tidak ada pertemuan antara suami isteri. Tidak diterima oleh akal jika terjadi begitu sahaja.

4- Bagi manusia yang tidak percaya kepada Allah akan kebangkitan hari akhirat, akal mereka tidak akan menerimanya.

Firman Allah Ta'ala :
اوليس الدي خلق السموات والأرض بقادر على أن يخلق مثلهم بلى وهو الخلاق العليم (سورة يس 81

Ertinya : Tidakkah Tuhan yang telah menciptakan langit dan bumi itu berkuasa menjadikan semula manusia sebagaimana ia menciptakan mereka dahulu, Ya, dialah Allah pencipta yang tidak ada bandingannya lagi yang amat mengetahui.

Lihatlah keagungan Allah diduniia ini, tanyalah asal kejadian kamu dari mana dan dimana sahabat-sahabat, kaum kerabat yang kamu sayang dimana mereka itu masa ini semuanya sudah mati.

Mereka merasakan dirinya makhluk yang besar yang sukar untuk diciptakan dan dibangkitkan semula, padahal yang sebenarnya bumi dan makhluk dipermukaan bumi adalah milik Allah dan amat kecil disisi Allah, bahkan Allahlah yang menjadikan langit dan bumi dan isi kandungannya.



Firman Allah Ta'ala :
لخلق السموات والأرض أكبر من خلق الناس ولكن أكثر الناس لا يعلمون

Ertinya : Allah menciptakan langit dan bumi lebih besar dari menciptakan manusia, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.

Hanya akal manusia yang beriman dengan bekalan taqwa dapat menerima dengan akal yang terbuka dan berkata Allahlah yang berkuasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan