Catatan Popular

Isnin, 30 Januari 2012

PAST YEAR PAPER USULUDDIN 1 TASAWWUF 2011 (SOALAN 8) - (Berserta dengan jawapannya).

8) Menurut Ahli Tasawwuf untuk membuka hijab (dinding) yang membatasi diri dengan Allah Subhanahu Wata'ala, seseorang itu hendaklah terlebih dahulu membina peribadinya. Bincangkan.

JAWAPAN 

Menurut Ahli Tasawwuf untuk membina peribadi itu terdapat kepada empat cara iaitu :

i) Perbaikan Akhlak
Ahli Tasawwuf telah membuat satu sistem untuk memperbaiki akhlak yang dinamakan Takhalli, Tahalli dan Tajalli yang dipakai dalam riadah atau latihan berjuang untuk mensucikan diri dari segala sifat-sifat tercela dan menghiasi serta membina diri dengan sifat-sifat terpuji dalam rangka mencapai maqam yang lebih tinggi.

Takhalli ialah proses mengosonglan dan membersihkan diri dari sifat-sifat tercela dan melakukan maksiat. Tahalli pula menghiasi diri dengan sifat-sifat terpuji. Tajalli ialah memperolehi pancaran cahaya Illahi. Pada peringkat ini, tersingkaplah tabir rahsia dan jelaslah segala hakikat ketuhanan iaitu mukasyafah dam musyahadah.

Imam Al-Ghazali menjelaskan bahawa tujuan memperbaiki akhlak ialah untuk membersihkan hati dari kotoran-kotoran dan nafsu ammarah sehingga hati itu menjadi suci bersih bagaikan cermin yang dapat menerima cahaya Nur Allah Ta'ala. Firman Allah Ta'ala dalam surah Al-Hajr ayat 99 :
                                                                    واعبد ربك حتى يأتيك اليقين                                                    
"Dan sembahlah Tuhanmu, sehingga datang kepadamu (perkara yang tetap) yakin."

ii) Sabar

Sabar ialah meninggalkan segala macam pekerjaan yang digerakkan oleh hawa nafsu, tetap pada pendirian agama yang mungkin bertentangan dengan kehendak hawa nafsu semati-mata menghendaki kebahagiaan dunia dan akhirat.

Sifat sabar adalah merupakan perjuangan untuk menghadapi hawa nafsu untuk kembali kepada Tuhan. Ia hanya dapat dilaksanakan oleh orang-orang yang betul-betul tawadhu' kerana orang yang merendahkan diri itu ialah orang yang benar-benar mempunyai keyakinan yang kuat, niat yang ikhlas dalam mentaati perintah Allah dan rasulnya.

Firman-Nya dalam surah Al-Baqarah ayat 45-46.

" Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk; Iaitu mereka yang percaya dengan yakin bahawa mereka akan menemui Tuhan mereka dan bahawa mereka akan kembali kepadaNya."

iii) Syukur
Untuk mencapai tingkat dalam perbaikan akhlak, kaum sufi mengajarkan sifat syukur. Syukur ialah berterima kasih kepada Allah atas segala nikmat dan pemberiannya.

Orang yang tidak mahu bersyukur kepada Allah adalah orang yang lupa kepada pemberian Allah kepadanya. Dia merasa dirinya seolah-olah tidak perlu lagi dengan Allah dan berasa dirinya lebih besar dari Allah. Mereka ini akan mendapat azab yang amat pedih.

Ia adalah suatu sifat yang terpuji dan dipuji oleh Allah. Sebaliknya orang yang tidak mahu bersyukur (kufur) akan nikmat Allah, tidak disukai oleh Allah Ta'ala sebagaimana firman-Nya dalam surah Ibrahim ayat 7.

"Dan (ingatlah) ketika tuhan kamu memberitahu: "Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatku kepada kamu, dan Demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras."

Syukur itu terbahagi kepada tiga macam :

a) Syukur Qalbi (bersyukur dengan hati) iaitu mengetahui, mengakui dan meyakini bahawa segalanya adalah kurnia Allah.

b) Syukur Lisan (bersyukur dengan lidah) iaitu sentiasa memuji dan menyebut-nyebut nikmat yang diberikan.

c) Syukur Al-Jawarih (bersyukur dengan anggota badan) iaitu mempergunakan nikmat yang diberikan Allah kepada kebajikan.

iv) Redha

Redha mengeluarkan perasaan benci daripada hati takkala ditimpa bala bencana dan rela hatinya dan tidak marah menerima ujian Tuhan.

Redha maksudnya tengang menerima ujian dan segala yang telah ditakdirkan oleh Allah pada dirinya sendiri.

Orang yang memiliki sifat redha tidak bimbang atau kecewa atas pengorbanan yang dialaminya atau dirasainya ketika ia dalam kesusahan atau kesukaran. Tidak merasa menyesali kehidupan walaupun dalam kekurangan. Tidak iri dan dengki atas kelebihan orang lain.

Orang yang mempunyai sifat redha mempunyai pegangan yang kuat kepada hukum Allah dan keimanan yang teguh kepada Qada Qadar Allah ta'ala. Firman-Nya didalam hadis Qudsi :

Maksudnya : " Bahawa Allah berfirman Akulah Allah, tidak ada Tuhan yang sebenarnya disembah selain Aku, maka barangsiapa yang tidak sabar atas cubaanku, tidak bersyukur terhadap nikmatku, dan tidak rela terhadap keputusanku, hendaklah ia mencari Tuhan yang lain daripadaku,"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan