Catatan Popular

Isnin, 30 Januari 2012

PAST YEAR PAPER USULUDDIN 1 TASAWWUF 2011 (SOALAN 7) - (Berserta dengan jawapannya).

7) Takhalli ialah membersihkan diri dari sifat-sifat tercela yang mengotori hati seperti maksiat zahir dan batir. Jelaskan maksud maksiat zahir dan batin dan bagaimana cara untuk membersihkannya.

JAWAPAN :

Suci / Bersih Dari Maksiat lahir bermaksud :

Mensucikan diri dari dosa lahir dengan meninggalkan segala perbuatan yang dilarang oleh agama. Yang termasuk dalam maksiat lahir ialah :-

i) Maksiat Lidah, diantaranya :-
- Suka bohong, berkata kotor, mengumpat, menghina, membuat fitnah, memuji diri, memaki, mencaci, melaknat, berdebat mencari kebenaran sendiri, berlagu yang berisikan sesuatu yang haram, mengadu domba, membuka rahsia dan bertengkar sehingga menimbulkan permusuhan.

Untuk membersihkan ialah dengan memelihara lidah dengan mempergunakannya pada perkara-perkara yang berfaedah, seperti :-

- Memuji dan suka bersyukur kepada Allah.
- Berzikir dan membaca Al-Quran serta hadis-hadis Rasulullah S.A.W.
- Mengajak manusia ke jalan amal kebajikan.
- Dan sebagainya yang tidak menpergunakan lidah dalam perkara-perkara maksiat.

ii) Maksiat Mata, diantaranya :-

- Melihat lelaki atau perempuan dengan penglihatan yang membangkitkan hawa nafsu.
- Melihat aurat orang, kecuali isteri dan kanak-kanak yang belum mumayyiz.
- Melihat orang dengan hina.
- Melihat sesuatu yang diharamkan oleh Islam seperti melihat gambar-gambar yang kotor.

Untuk membersihkan maksiat mata ialah memelihara mata dari melihat pada perkara-perkara yang boleh menaikkan hawa nafsu dan maksiat, seperti :-

-Melihat pandangan yang baik.
- Rendahkan pandangan mata.
- Mengelakkan dari pandangan yang boleh mendatangkan dosa.

Gunakanlah mata pada melihat keindahan dan keajaiban alam ciptaan Allah, serta melihat ayat-ayat Al-Quran dan sebagainya yang boleh meningkatkan ketaqwaan kita kepada Allah.

iii) Maksiat Perut, diantaranya :-

- Makan dan minum barang yang haram atau Syubhah.
- Terlalu banyak makan.
- Memakan harta hasil dari riba, harta rasuah, harta hasil curian, harta anak yatim, harta wakaf dan sebagainya hasil dapatan daripada yang haram.

Untuk membersihkan ialah memelihara perut dari memakan perkara-perkara yang haram serta syubhah, contohnya :-

- Memastikan kehalalan sebelum makan sesuatu makanan atau minuman.
- Jangan makan berlebihan sehingga boleh melemahkan badan dan otak dan membuat hati beku.

iv) Maksiat Telinga : Disebabkan suka mendengar perkara-perkara yang tidak elok, sia-sia serta melalaikan, lebih-lebih lagi yang boleh menaikkan hawa nafsu diantaranya :-

- Mendengar umpatan orang.
- Mendengar perkara yang sia-sia seperti lagu-lagu sehinggi melalaikan.
- Mendengar perkataan yang kotor sehingga menaikkan syahwat.

Untuk mengubati ialah dengan menggunakan telinga pada mendengar perkara-perkara yang boleh mendatangkan faedah dan pahala, seperti :-

- Mendengar nasihat agama.
- Mendengar Al-Quran, zikir-zikir.
- Mendengar perkara yang berfaedah dan bermanfaat, yang boleh menambahkan ilmu serta menambahkan keimanan kepada Allah.

v) Maksiat Kemaluan, diantaranya :-

- Melakukan perbuatan zina.
- Melakukan perbuatan liwat.
- Mengeluarkan air mani  dengan cara yang haram.

Untuk membersihkan maksiat ini ialah dengan memelihara kemaluan dari perkara-perkara yang boleh mendatangkan dosa dan penyaki, seperti :

- Jauhi zina dan onani.
- Jangan menghampiri tempat-tempat maksiat.
- Jangan mudah memegang perempuan yang halal bagi seseorang.
- Menjaga aurat atau kehormatan dari melihat sesuatu yang menimbulkan nafsu berahi.

iv) Maksiat Tangan : ialah mempergunakannya pada perkara-perkara yang dilarang oleh agama Islam atau perkara-perkara dosa dan maksiat, diantaranya :-

- Mencuri barang orang, memukul orang, mengurangi timbangan, merompak, merampas, membunuh tanpa hak, memberi atau menerima rasuah, bermain judi, membakar binatang, bermain alat-alat musik sehingga melalaikan beribadah, menyentuh wanita yang tidak halal, enggan membantu orang yang benar-benar memerlukan pertolongan.

Untuk mengubati dan memelihara tangan ialah :

Hendaklah mempergunakan tangan dengan sebaik-baiknya kepada perkara-perkara yang diredai oleh Allah S.A.W, seperti :-

- Mengelakkan dari segala sentuhan yang haram baginya.
- Mengelakkan tangan dari memegang yang haram.
- Menggunakan tangan kepada mengangkat Al-Quran, buku-buku yang berfaedah dan menolong orarang yang memerlukan pertolongan.

vii) Maksiat Kaki : ialah mempergunakannya pada perkara-perkara yang dilarang oleh agama Islam atau perkara-perkara dosa dan maksiat, diantaranya :-

- Berjalan tempat yang haram dan maksiat.
- Suka tendang orang.
- Berjalan kepada orang yang suka membuat dosa.

Untuk mengubati dan memelihara kaki ialah mempergunakan kaki dengan sebaik-baiknya kepada perkara-perkara yang diredai oleh Allah S.A.W, seperti :

- Suka berjalan ketempat ibadah Masjid, Madrasah dan tempat yang aman dari dosa.
- Berjalan kepada jalan kebaikan dan kesihatan.


Suci / Bersih Dari Maksiat Batin 

Maksudnya : mensucikan diri daripada dosa batin dengan berzikir sebanyak-banyaknya. Para ahli sufi berpendapat bahawa ada 7 ( لطائف ) tempat yang membuat manusia itu melakukan maksiat (dosa batin). Tujuh tempat tersebut ialah :-

i) Lathiful Qalbi ( لطيفة القلب ) . Letaknya dua jari di bawah susu kiri. Disinilah terletak sifat-sifat kemusrikan, kekafiran dan ketahyulan dan sifat-sifat iblis. Untuk mensucikan dosa batin ini mestilah membaca zikir ( الله )  sebanyaj 5,000 kali sehingga hati ini diisi dengan iman, islam, ihsan, tauhid dan ma'rifat.

ii) Lathifurruh ( لطيفة الروح ). Letaknya dua jari di bawah susu kanan. Disinilah terletak sifat-sifat Bahimiyiah ( binantang jinak ) iaitu sifat-sifat yang menurut hawa nafsu. Untuk mensucinya bacalah zikir ( الله ) sebanyak 1,000 kali.

iii) Latifatussir ( لطيفة السر ). Letaknya dua jari di atas susu kiri. Disinilah terletak sifat-sifat syabiyah (binatang buas) iaitu sifat zalim, pemarah dan pendendam. Untuk mensucinya bacalah zikir ( الله ) sebanyak 1,000 kali sehingga terisi sifat-sifat yang murni seperti kasih sayang, belas kasihan dan ramah.

iv) Lathifatul Khafi ( لطيفة الخفي ). Letaknya dua jari di atas sisi kanan dikenderai oleh limpa jasmani. Disinilah terletak sifat-sifat pendengki, Khianat dan sifat-sifat syaitaniyah yang membawa kecelakaan dan kebinasaan dunia dan akhirat. Untuk mensucinya bacalah zikir ( الله ) sebanyak 1,000 kali dengan suara yang agak kuat sehingga lahir sifat sabar dan syukur.

v) Lathifatul Akhfa ( لطيفة الأخفي ). Letaknya di tengah dada berhubung dengan empedu jasmani. Disinilah terletak sifat-sifat Rabbaniyah seperti takbur, ujub dan ria. Untuk mensucinya bacalah zikir ( الله ) sebanyak 1,000 kali sehingga terbasmi sifat-sifat yang buruk yang boleh merosakkan amalan baik manusia dan lahir sifat ikhlas, khusyuk dan tafakkur.

vi) Lathifatun Nafsin Natiqah ( لطيفة النفس الناطقة ). Letaknya di antara dua kening. Disinilah letaknya nafsu Ammarah. Untuk mensucinya bacalah zikir ( الله ) sebanyak 1,000 kali sehingga timbul ketenangan dan ketenteraman di pikiran dan hati serta hilang sifat-sifat yang menjadi penghalang untuk menciptakan perbaikan manusia.

vii) Latifah Kullu Jasad ( لطيفة كل الجسد ). Latifah yang mengendarai seluruh tubuh badan. Disinilah terletak sifat-sifat jahil dan lalai. Untuk mensucinya bacalah zikir ( الله ) sebanyak 1,000 kali sehingga tiada tempat di dalam tubuh akan sifat-sifat jahil dan lalai dan timbulnya pula sifat ilmu dan amal.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan