Catatan Popular

Rabu, 3 Ogos 2011

TASAWWUF : FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PERKEMBANGAN ILMU TASAWWUF SEHINGGA MENJADI SATU ILMU YANG TERSENDIRI.

1- Diantara faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan Ilmu Tasawwuf mengikut sejarah ialah propaganda-propaganda Islam yang berasal daripada beberapa Negara terutama di Asia Barat. Mereka mempunyai sifat-sifat yang mulia dan cara-cara hidup yang sangat sederhana sehingga menarik ribuan manusia.

2- Kebanyakan daripada pengikut-pengikut mereka merupakan sukarelawan yang ikhlas dan menyerahkan segala apa yang ada pada mereka seperti harta dan jiwa, tujuannya ialah untuk membela agama yang dibawa oleh orang-orang sufi itu.

3- Mereka mencontohi segala perbuatan-perbuatan Nabi, Wali-wali dan Orang-orang yang soleh. Perbuatan mereka itu disegani, dihormati dan dicontohi oleh semua orang termasuk raja-raja dan ketua- ketua negeri.

4- Pengajaran yang diberikan oleh guru-guru kaum Ahli Sufi kepada murid-murid termasuk pendidikan di dalam dunia. Pengajaran ini adalah satu pengaruh yang paling kuat pada zaman kebelakangan ini. Guru-gurunya mempunyai sifat tidak  mengharapkan balasan wang ringgit dari muridnya. Yang diharap hanya dari Allah Ta'ala. Kemudian pula ada orang-orang sufi itu mendapat bantuan ghaib dari Allah. Ini lebih mempengaruhi murid-murid kepada guru-guru sufi itu sehingga mereka cinta dan sayang kepada guru.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan