Catatan Popular

Isnin, 8 Ogos 2011

TAUHID : RINGKASAN MENGENAI TERJADINYA ILMU TAUHID DARI DALAM DAN LUAR

Terjadinya ilmu Tauhid dari dalam ialah ajaran dari Al-Quran tidak pernah sunyi dengan menyeru semua manusia supaya percaya kepada Allah, meminta kepada Allah serta percaya akan kejadian-kejadian yang telah Allah Ta'ala ciptakan. Melalui ajaran Al-Quran juga di beritahukan akan balasan terhadap manusia yang ingkar dan tidak percaya kepada Allah serta hari akhirat.

Kemenangan Islam telah tersebar di beberapa buah negeri serta mereka menguasai negeri-negeri yang telah ditakluki dengan meluaskan lagi dakwah dan ajaran Islam.

Terdapat juga segelintir manusia yang kurang pengetahuan tentang rahsia-rahsia yang terdapat di dalam Al-Quran dengan membawa tafsiran yang boleh menyebabkan kekeliruan yang mana akhirnya terjadilah beberapa perselisihan pendapat dan timbulnya fahaman dan mazhab-mazhad.

Oleh yang demikian, perselisihan pendapat-pendapat yang membawa punca perbezaan dalam memahami hukum Islam sehingga terjadinya puak-puak yang keras yang terlalu taksub dan fanatik terutamanya di dalam soal ketua dan Khalifah yang mana telah mengakibatkan terjadi pembunuhan Sayyidina Uthman bin Affan Radhiayallahhuanha.


Terjadinya ilmu Tauhid dari luar ialah apabila negeri-negeri yang sudah ditakluki oleh tentera-tentera Islam, banyak bangsa yang bukan Arab telah memeluk agama Islam. Walaupun begitu, mereka masih juga mengikut ajaran dan kepercayaan mereka yang lama.

Ulama-ulama Islam yang terkanal pada masa itu ialah Imam Syeikh Hassan Al Basri yang telah bekerja keras mengajar tentang masalah-masalah iktikad, kepercayaan dan juga menerangkan dengan jelas kepada masyarakat Arab yang baru memeluk agama Islam menerusi terjemahannya.

Selepas itu terjadi pula perselisihan pendapat serta pertelingkahan diantara Imam Hassan Al Basri dengan muridnya dan telah timbul pula puak-puak yang lain seperti puak Muktazilah dengan Ahli Sunnah Wal-Jamaah. Oleh itu nasib masyarakat Islam sehingga kini seperti mendapat bala dari Allah yang mana manusia sentiasa berselisih faham, bertelingkah, berpuak-puak serta tidak mahu bersatu faham untuk memahami ajaran Islam.

Benarlah apa yang telah diramal dan disabdakan oleh Rasulullah S.A.W bahawa umat Islam akan berpecah belah dan melahirkan perasaan yang sedih disebabkan hanya dari perbezaan pendapat sahaja dapam masalah furu iaitu tidak usul.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan